Sant Jordi no només se celebra a Catalunya, vegeu com es viu a la resta del món
Sant Jordi és conegut amb diferents noms arreu del món: Gorka al País Basc, Juraj a Croàcia, Göran a Suècia o Seoirse en gaèlic. La seva popularitat s’ha estès globalment, tot i que la seva llegenda no té una base històrica confirmada. La història més famosa explica que va derrotar un drac i alliberà una ciutat, fet que el va convertir en patró de diversos països (com Anglaterra, Portugal, Etiòpia, Geòrgia...) i de moltes localitats espanyoles, com Càceres, Santurce (Biscaia), Santurdejo (La Rioja), Alcoi i Banyeres de Mariola (Alacant), o Golosalvo i Madrigueras (Albacete).
A Catalunya, la Diada de Sant Jordi es celebra el 23 d’abril, coincidint amb la mort de Cervantes i Shakespeare el 1616. La festa combina l’amor i la literatura, amb l’intercanvi de llibres i roses entre amics, parelles i familiars. A Montblanc, la Setmana Medieval recrea l’època del sant, mentre que a Barcelona, la Casa Batlló de Gaudí ret homenatge a la llegenda amb la seva arquitectura inspirada en el drac, la princesa i la batalla.
Sant Jordi ha internacionalitzat la seva festivitat gràcies a la iniciativa "Books and Roses", que porta llibres i flors a ciutats d’arreu del món com Nova York, Berlín, Tòquio, Beijing, Singapur o Ciutat de Mèxic, promovent la lectura i el simbolisme de la rosa com a gest d’afecte i fraternitat.*
*Resum de "La leyenda de San Jorge y el dragón"
El 23 d’abril és Sant Jordi, i també el Dia Mundial del Llibre i dels Drets d’Autor de la UNESCO, el dia en què l’amor i la literatura se celebren massivament a tot Catalunya i, cada cop més, en molts altres indrets del món, i en què la gent intercanvia llibres i roses (#BooksAndRoses) com a mostra d’agraïment. En un sol dia s’arriben a vendre, a Catalunya, més d’1,5 milions de llibres i més de 6 milions de roses. Des de fa molts anys aquesta celebració s’ha anat estenent pel món i els darrers anys ja s’han celebrat uns 150 esdeveniments organitzats per voluntaris en 50 països. Fem que tothom celebri el 23 d’abril intercanviant llibres i roses (#Booksandroses)!
La campanya #BooksAndRoses (pàgina web, hashtag, xarxes socials) mostra la gran diversitat d’organitzadors i esdeveniments que hi ha al món (fora de Catalunya). Les motivacions són ben diverses: hi ha qui s’ha limitat a importar l’intercanvi de llibres i roses, i altres han celebrat tots els elements d’aquesta festivitat tradicional de Sant Jordi, i totes difonen i comparteixen la seva passió per la literatura, els llibres i la lectura.
Castellers, festivals literaris, gastronomia, tallers i concerts
Bona part dels actes que es fan aquest Sant Jordi fora de Catalunya són possibles gràcies a la implicació de les comunitats catalanes d’arreu del món. S'han organitzat intercanvis de llibres i roses, àpats compartits, activitats infantils, tallers…
La llegenda de Sant Jordi explicada en15 idiomes.
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons